
Országos szinten folyamatosan romlik a diákok szövegértési kompetenciája - derül ki a legfrissebb mérésekből. A szövegértési képességek hiánya az összes tantárgyban nyújtott teljesítményre kihat, hosszú távon pedig a diákok munkaerőpiaci esélyeit is rontja. A szakértők szerint a helyzet orvoslásához komoly oktatási reformokra van szükség. Az előremutató oktatási megoldások implementációjában a PTE gyakorló iskolái élen járnak.
Míg az elmúlt évek tendenciái azt mutatják, hogy az általános és középiskolai diákok szövegértési képességei rendre romlanak, a PTE gyakorló iskolái konzisztensen az országos átlag felett teljesítenek. A tudatos fejlesztő programok, innovatív tanítási módszerek és nem utolsó sorban a pedagógusok elkötelezett munkája mind hozzájárul ezekhez a sikerekhez.
A PTE gyakorló általános iskoláiban a diákok az elmúlt években minden mért évfolyamon 100-150 ponttal az országos átlag fölött teljesítettek a kompetenciamérésben, míg a Babits gimnázium 10-es évfolyama 2024-ben 1719 pontot ért el, vagyis közel 150 ponttal teljesített az országos átlag felett.
A magas különbségek okai között tartható számon a tény, hogy már alsó tagozatban kiemelt hangsúlyt helyeznek az olvasás értelmező tanítása. Az analizáló-értelmező módszert például már az olvasástanulás legelejétől alkalmazzák. Amikor a gyerekek két szavas mondatokat olvasnak, azokat is azonnal megbeszélik velük a tanárok. Mit jelent a piros alma? Hogyan rajzolnád le? Így a tanuló rögtön megtapasztalja, hogy az olvasás több, mint betűk egymás mellé illesztése; ez a gondolatok és képek közlésének egy módja. Ennek a módszernek köszönhetően a gyerekek gyorsabban kapcsolják össze a szavakat a jelentésükkel, ami a későbbiekben biztos alapot jelent az értő olvasás fejlesztéséhez. Ezzel párhuzamosan vannak tanítók, akik fonomimikai módszereket alkalmaznak, vagy közös olvasási rituálékkal erősítik az olvasást és alakítják azt közös élménnyé, egyszerű iskolai feladat helyett.
Később, felső tagozaton már tantárgyközeli fejlesztési módszereket is alkalmaznak. A 4-5. évfolyam közötti átmenetet próbálják tudatosan kezelni, hogy a terhelés és a váltás ne sokként érje a diákokat, hanem finomabb átmenetet képezzen. Itt már megjelennek tantárgyközi fejlesztési módszerek is: a szövegértést nem csak nyelvtan és irodalom órákon fejlesztik, hanem szerves része a matematika, történelem és természettudományi óráknak is. Emellett kreatív szövegalkotási feladatok támogatják a diákok fejlődését. Ezek folyamán az eredeti szövegeket újrafeldolgozzák, vagy kiegészítik, esetleg leveleket, naplókat, posztokat írnak ezek alapján. Ezáltal is mélyítve a szöveg megértését, támogatva annak befogadását.
Gimnáziumban már a 9. évfolyamban tanulásmódszertani napokat szerveznek, külön foglalkozással a szövegértési stratégiákról. Itt főleg vázlatkészítésre, kulcsszókeresésre, az érvelés és szövegelemzés gyakorlati technikáira helyezik a hangsúlyt. A végzősök esetében külön felkészítő foglalkozásokkal segítik az érettségi szövegértési feladatsorainak megoldását. A humán munkaközösség a gimnáziumban tananyagot is fejleszt: több, országosan használt tankönyv és segédanyag is a PTE Babits oktatóinak közreműködésével készült.
Mind az általános iskolákban és a gimnáziumban használnak digitális eszközöket az olvasási kompetenciák fejlesztésére. Az online eszközök bevonása, például a Kahoot-kvízek használata, támogatja a diákok gyors, céltudatos információkeresést.
Míg országosan egyre sürgetőbbé válik a szövegértési kompetenciák fejlesztése, a PTE gyakorló iskolái olyan programokat működtetnek, amelyek eredményei évről-évre tisztán látszanak a kompetenciaméréseken. Az elért pontszámok azt mutatják, hogy a következetes, tantárgyakon átívelő megközelítés és az innovatív módszerek használata jelentősen javítja a diákok szövegértését.
A Pécsi Tudományegyetem Szenátusa a 2025/26-os tanévben október 2-án tartotta...
Nyílt napot szervezett a Pécsi Tudományegyetem Babits Mihály Gyakorló Gimnáziuma...
A 2025-ös őszi Simonyi Hackathon középpontjában a generációk közötti kapcsolódás...
A Pécsi Kovács Béla Általános Iskola második osztályos tanulói rendhagyó...
Elhunyt dr. Jane Goodall, a világhírű brit etológus, antropológus és állatvédő...
A Nevetnikék önkéntesei rendszeresen járnak kórházakba, ahol beutalt gyerekeknek...
Az előző tanévben életre hívott, „A jövő most történik” című eseménysorozat az...
A Kutatók Éjszakája eseménysorozat részeként tartotta meg lendületes és izgalmas...
Idén tizenhetedik alkalommal csatlakozott a Pécsi Tudományegyetem szeptember 26...
Ismételten megrendezte a korábban is nagysikerű PTE Sárkányhajó Regattát az...
A magyarországi Kutatók Éjszakája rendezvénysorozat látogatottsága az évek során...
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2021.